dinsdag 15 juli 2014

Hoe ik lezen leuk maak!

Ik heb wel een mening over alles. Als je me iets vraagt, kan het gerust gebeuren dat je het komende halfuur naar mijn mening over de vraag zit te luisteren. Ik klets graag, ik leer graag nieuwe visies, ik wil graag weten waarom mensen iets graag (of net niet graag) doen. Naast beauty blog ik onder andere ook graag over andere passies zoals bijvoorbeeld lezen en schrijven.


Het is wel al meer dan één keer voorgevallen dat mensen me een beetje raar bekijken als ik zeg dat ik graag boeken lees. Waarom snap ik niet zo goed. Ik kijk vaak te horen: "Boeken, what, why? Ew!" is vaak het antwoord. Daarnaast zijn er ook wel eens mensen die vragen waarom ik lezen zo leuk vind en hoe ik lezen voor mezelf leuker maak.

1. Kennis is macht, just saying.

 

2. Lezen kan alleen maar plezierig zijn als je het leuk maakt voor jezelf. Steek bijvoorbeeld een geurkaarsje aan en ga na een lekker bad nog even lezen in bed.

3. Lees wat je wil lezen. Als je de Hongerspelen geen interessant verhaal vindt, waarom lees je het dan? Omdat het een hype is? Laat nooit je hobbies afhangen van een hype!

4. Motiveer jezelf om te lezen. Daag jezelf uit maar maak het geen verplichting, niemand leest graag verplicht.


5. Zoek boekreviews op over boeken die jij denkt leuk te zullen vinden. Zo zie je de mening van anderen en word je gemotiveerd.

6. Haal een bibliotheekkaart. Met een bibliotheekkaart kan je gratis vijf boeken meenemen naar huis. Het kost je niet en dus als je een boek niet leuk vind is het niet zo erg. Als je wel graag boeken leest en wilt verzamelen kan je ook een klantenkaart vragen bij je boekhandel, zo geniet je af en toe nog kortingen ook!

7. Als je dat zelf wilt, kan je samen met anderen een boek lezen. Lees een boek samen met je vriend of vriendin, ga naar een leesclub (of start zelf eentje op) en praat over jouw ervaringen doorheen het boek! Dit is ook een goede manier om leuke boeken te ontdekken waar anderen van genoten hebben.

8. Probeer dagelijks een beetje te lezen. Als je dat niet doet, kan het geen gewoonte worden. Ik lees bijvoorbeeld na een toets als er nog tijd over is in de les, als er een leerkracht vervangen moet worden, op de bus tijdens een reis, voor het slapengaan,...

 

9. Je kan ook de app Audible downloaden. Dit is een app waarbij de boeken je voorlezen worden. Je kan dus perfect fietsen en naar een boek luisteren. Gek hé?

Het enige nadeel van deze app is dat je telkens de boeken moet betalen om ze te kunnen downloaden.

Zo! Hopelijk hebben jullie wat van mijn tips kunnen gebruiken en zijn jullie helemaal enthousiast om te beginnen lezen! Bedankt voor het lezen!

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten